1. Berlin 2019




05-07.12.2019

Place/Ort: Kunstraum 7Hours, Humboldt Universität Campus, Berlin



Participants/TeilnehmerInnen:
Dr. Marie Rosenkranz (Berlin)
+ Philipp Rhensius (Berlin)
Robert Prosser (Wien-Alpbach)
+ Philip Kojo Metz (Berlin)
+ Morgenvogel Real Estate (Berlin)
San Keller (Zürich)
Dr. Dennis Pohl (Brüssel)
+ Ann Schomburg (Berlin)
+ Milenko Lazic (Zürich)
+ Veli & Amos (Zürich)
+ Manuel Bonik (Berlin)





ENGLISH

Four of us sit at the beginning of the workshop at a larger table, one begins and speaks about his fears for nationalism / populism, how things get out of control, the second speaker responds to the first: such views should not be inflated. Speaker 2 explains from an almost literary perspective why such thoughts, such feelings never last long. In contrast to the first two speakers, the third speaker speaks much more analytical and reflective, calls questionable network connections. Speaker 4 (an artist) takes up the ideas of the first three, but names creative actions and addresses “concrete-demonstrative” performances as a possibility. Afterwards, the audience is invited to engage in the conversation, to reconsider the input. After the break, we work in groups, discussing the topics and networking ideas on their importance for implementation. After the meeting and exchange of information with the colleagues, we work two or three groups, in order to think together about the main concepts, and especially how we can performatively implement them.



DEUTSCH

4 von uns sitzen bei Workshopanfang an einem größeren Tisch, einer beginnt und spricht über seine Ängste für Nationalismus / Populismus, wie Dinge außer Kontrolle geraten, der 2. Sprecher reagiert auf den Ersten: solche Ansichten soll man nicht aufblähen. Referent 2 erklärt aus einer fast literarischen Perspektive, warum solche Gedanken, solche Gefühle niemals lange anhalten.Im Gegensatz zu den beiden ersten Sprechern spricht der/die 3. SprecherIn viel analytischer und reflektierter, benennt bedenkliche Netzverbindungen. Sprecher 4 (ein*e Künstler*in) greift die Ideen der ersten drei auf, benennt aber kreative Aktionen und spricht “konkret-demonstrative” Performances als Möglichkeit an. Anschliessend wird das Publikum eingeladen sich am Gespräch zu beteidigen, den Input zu überdenken. Nach der Pause arbeiten wir in mehrere Gruppen, die eingebrachten Thematiken und Netzwerkideen auf ihre mögliche Umsetzung besprechend. Nach dem Informationsaustausch arbeiten wir in zwei bis drei Gruppen, um uns gemeinsam Gedanken über die wichtigsten Begriffe zu machen und wie wir diese performativ umsetzen können.



PERFORMATIVE CONTRIBUTIONS
San Keller, artist:
Milenko Lazic, artist:
Robert Prosser, author & artist:
Philipp Rhensius, sound researcher, writer & composer:
Ann Schomburg, artist:

THEORETICAL CONTRIBUTIONS
Marie Rosenkranz, research associate at the European Democracy Lab
Philipp Rhensius, sound researcher, writer & composer
Manuel Bonik, journalist & artist:
Dennis Pohl, scientific associate:
Robert Prosser, author & artist:

ARTISTIC TALKS ON POPULISM
Philip Kojo Metz, artist, Berlin
San Keller, artist:
Milenko Lazic, artist & publisher:
Ann Schomburg, artist:

SCULPTURAL INTERVENTIONS
Morgenvogel Real Estate (Maria-Leena Räihälä & Manuel Bonik), artists:
Veli & Amos, artists:
Philip Kojo Metz, artist:
IMPRESSUM

PROJECT by Kunstraum Walcheturm (Zürich)
Curatorial + Coordination by Harm Lux
Produced by Flux I bell sTRUcTURs e.V. (Berlin)

Design: Giulia Guanella (Berlin/Milano)
Berlin translation: Sian Cottrell-Davies (Berlin)
Text editors: Robert Prosser (Vienna), Manuel Bonik (Berlin)
Photo + Web: Carlos Leon-Xjimenez (Berlin)



PROJECT MAIN SUPPORTER







PDF PRINTED PROGRAM / PDF GEDRUCKTES PROGRAMM






Mark